When we hear of the range portra we instantly associate portraits and daylight photography with vibrant colors. It is a very complete range and the most used in the market.
It was his popularity that led me to experiment.
I bought the Portra 800 thinking about the light conditions I would have. I needed some sensitivity to light.
Let’s just focus on Portra 800.
My pictures are from several different light situations. We are in the winter and I have indoor photographs with a flash ring lighting, some on the outside without extra lighting and night shots.
I find a similarity in all. The underexposure. I believe that the photometry should be around box speed and -2 stops. In some situations, it was deliberate, therefore, it had no light and in others it was pure stupidity.
After some reading on the Portra 800 I realized that underexposure has a big impact on the actual result.
I looked at some pictures on the internet and read some articles on this film. I realized that my disappointment had a motive. And it was not the fault of the film as I thought.
The Portra family shouldn’t be underexposed. There will be loss of detail in the shade, grain increase and a more vintage look in the images. The results are no longer consistent. Underexposure affects the different tonal areas of the film in an unpredictable way.
Additional exposure (sob-exposing the roll) will create a denser negative and this gives us more information to work on in the scanning process. Some images exposed up to 4 stops continue with all of information, with a slight change in color or contrast. In high exposures there may be some color deviation of some layers that will affect the image, and depending on the environment may be harmful.
In the next use I will put into practice the over exposure of the roller and then compare.
GEAR: NIKON FM2 + PORTRA 800
Kodak Portra 800 – Indoor with Ring Flash
Halloween 2018
Night Shoots – Christmas season 2018
Indoor – Christmas Season 2018
Exterior – Christmas Season 2018
…
Quando ouvimos falar da gama portra associamos de imediato a retratos e fotografia daylight com cores vibrantes. É uma gama muito completa e das mais usadas no mercado.
Foi a sua popularidade que me levou a experimentar.
Comprei o Portra 800 a pensar nas condições de luz que iria ter. Necessitava de alguma sensibilidade à luz.
Vamos centrar-nos apenas no Portra 800.
As minhas imagens são de várias situações de luz diferentes. Estamos no inverno e tenho fotografias indoor com iluminação de um ring flash, algumas em exterior sem iluminação extra e fotografias noturnas.
Encontro uma semelhança em todas. A subexposição. Acredito que a fotometria deverá rondar a “box speed” e os -2 stops. Em algumas situações, foi deliberado, pois, não tinha luz e em outras foi pura estupidez.
Depois de alguma leitura sobre o Portra 800 percebi que a subexposição tem um grande impacto no resultado real.
Analisei algumas imagens na internet e li alguns artigos sobre este rolo. Percebi que a minha desilusão tinha um motivo de ser. E a culpa não era do rolo como eu achava.
A gama Portra não deve ser subexposta. Vai haver perda de detalhe na sombra, aumento do grão e uma aparência mais vintage nas imagens. Os resultados deixam de ser consistentes. A subexposição afeta as diferentes áreas tonais do filme de maneira imprevisível.
Apesar da boa latitude do filme a medição de luz precisa de ser consistente.
A exposição adicional (sobre expor o rolo) irá criar um negativo mais denso e isto dá-nos mais informação para trabalhar no processo de digitalização. Algumas imagens sobre expostas até 4 stops continuam com toda a sua informação, havendo uma pequena alteração na cor ou no contraste. Em exposições altas poderá haver algum desvio de cor de algumas camadas que afectará a imagem, e dependendo do ambiente poderá ser prejudicial.
Na próxima utilização vou pôr em prática a sobre exposição do rolo e depois comparar.